Varför ditt företag behöver en mobilapp

(Paul Burton)

Ditt företag behöver absolut en mobilapp - här är varför!


Bild1.png


Mobilapplikationer: “meritemblem” i våra “smarta telefoner”. Ikonerna vi trycker på tar oss in en annan värld. Allt från shopping till videospel. Mobilappar har öppnat en helt ny värld för många nischer, inklusive marknadsföring.


Sedan Juli 2015 finns det mer än 3,1 miljoner nedladdningsbara program. Denna siffra är “endast” baserat på de två största plattformarna: Google Play & Apple App Store ( Blackberry, Amazon samt Windows Phone Store har utöver Google och Apple 1 miljon appar tillsammans).


Bild2.pngOm du funderar på att behärska någon marknad på nätet, måste du dra nytta av mobilappar. Fördelarna med att ha dom på din sida kan inte ignoreras.


Om man tittar på siffrorna

Jag älskar statistik, det är en av de enklaste sätten av bevisa en poäng. Vilket jag försöker göra med denna artiklen.


Enligt comStore är hela 46% av kunderna mindre benägna att jämföra priser när de handlar via en mobilapp. Detta är stort, om du försöker tjäna pengar på de 81% av kunder som letar och jämför priser ute på nätet innan dom handlar. Så med en mobilapp kommer de flesta att handla av dig istället för att handla av de som inte har en app.


Mer statistik?

Bild 3.jpg


Utanför om statistiken finns det aktörer inom industrin som gör sitt bästa för att pusha på folk en mobilapp. Ta en titt på hur Apple försökte störa mobilsökningen med iOS 9.
Versionen släpptes i September 2015 och den mest anmärkningvärda förändringen var hur Apple indexerade sökningarna på de mobila enheterna. Förändringen medförde att visa “fler” mobila applikationer och var ett bakslag för de aktörer som inte hade en mobilapp.


Denna förändringen i iOS 9 tillät de med applikationer att rankas högre än de utan. Förvänta dig/er inte att appindexering att försvinna inom någon snar framtid (om ens alls).



Så vad blir nästa steg då?

Har du ingen app? Då måste du bygga en. För några år sedan hade du varit tvungen att anställa en utvecklare och betala dyra pengar för att komma i gång. Så är fallet inte längre.

Många vänder sig till online “byggare” typ: Bizznes Apps som låter folk skapa sina egna appar. Detta tillåter användare att snabbt kunna bygga en app utan kodningserfarenhet. Om inte saker görs enkla kommer ingen att använda tjänsten!

Skärmdump av Bizness Apps (klient) instrumentpanel för att kunna skapa och hantera en app



Om du redan har en app eller planerar att bygga en - måste du också se till att marknadsföra den. Se till att inkludera den med ditt marknadsföringsmaterial. Lite som att be folk följa dig på Twitter eller gilla Facebooksida.


Tänk på detta!

Kan du gå någonstans i dag utan att företag ber dig ladda ner deras app? Vissa ger dig ett incitament (t ex en kupong eller ett annat erbjudande) för att ladda ner deras program. Dessa återförsäljare är mycket väl medvetna om “46% statistiken” jag skrev om tidigare. Få dem att ladda ner din app så handlar de hos dig och inte hos konkurrenterna (utan app).


Att uppdatera appen är också viktigt. Är du inte “up to date” så kan du inte förvänta dig att någon ska använda den på en regelbunden basis. Se även till att din app hålls uppdaterad för att vara kompatibel med alla programuppdateringar av operativsystemen som stödjer appen (tex Android, iOS etc).


Omfamna din app!

Berätta för alla. Se till att dra nytta av saker som insamling av data. Du kan sedan använda den informationen för ytterligare marknadsföringsinsatser.


Ha en bra dag!

Paul Burton











← Äldre inlägg Nyare inlägg →


Comments

  • Jättebra!!
    (Lola)

Lämna en kommentar

Nyhetsbrev